Rosacea

Wat is rosacea?

Rosacea is een chronische huidaandoening waarbij afwijkingen in het gelaat optreden. Het begint meestal rond het 25e levensjaar. De oorzaak is voor een groot deel onbekend, toch blijkt dat genetica en omgevingsfactoren een rol spelen bij het ontstaan van rosacea. Leefstijl, de darmgezondheid, voeding, tekorten in vitaminen en mineralen, leverbelasting en een actief immuunsysteem zijn factoren die bij rosacea een grote rol spelen. Het komt voor bij ongeveer 5% van de bevolking. Rosacea kan bij alle huidtypen voorkomen, maar met name bij lichte huidtypes. Rosacea is complex en kan worden getriggerd door UV, alcholconsumptie, gekruid voedsel, bepaalde medicijnen, micro-organismen (dermodex mijt), warmte en/of kou, gluten, zuivel en onder andere stress kan rosacea doen opvlammen/verergeren. Belangrijk is om triggers, met name zonexpositie zoveel mogelijk te beperken. Het is erg belangrijk om de huid dagelijks te reinigen met een milde reiniger en een crème (met SPF) te gebruiken.

Hoe ziet rosacea er uit?

De klachten kunnen voorkomen op de wangen, neus, kin en voorhoofd en bestaan uit branden, steken, jeuk, flushing, verdikking van de huid, erytheem (roodheid), papels, pustels, teleangiëctasieën, oedeem en phyma (rhinophyma). Rosacea kan ingedeeld worden in 4 verschillende subtypen op basis van diverse soorten kenmerken.

Behandeling

De behandeling bij Huidkliniek Friesland is afhankelijk van het subtype rosacea. Te denken valt aan: peelings om de huid barrière en de puistjes/ontstekingen te verbeteren, laser behandeling om de bloedvaatjes/couperose te verminderen en/of medisch rood LED licht met peelings om de huid te herstellen en te kalmeren. Als thuis behandeling kunt u de Rosamin producten van Dermasence of de Renophase producten gebruiken die werken op de roodheid, barrière en ontstekingen van de huid. Bij Huidkliniek Friesland hebben we 2 speciale rosacea behandelingen samengesteld op basis van wetenschappelijke inzichten en goede ervaringen in de praktijk. Deze combinatie behandeling bestaat uit een laser behandeling van de roodheid i.c.m. een peeling voor rosacea met of zonder medisch LED licht. Met deze 3 in 1 behandeling richten we zowel op de roodheid als op de ontstekingen en de barrière van de huid.

De huidtherapeut bij Huidkliniek Friesland vertelt graag meer in een gratis en vrijblijvende intake.