Eczeem

Eczeem is een ontstekingsreactie in de bovenste lagen van de huid. Door een verstoorde huidbarrière houdt de huid vocht minder goed vast. De huid wordt daardoor kwetsbaarder en is minder goed beschermd tegen schadelijke stoffen van buitenaf. De schadelijke stoffen wekken een ontstekingsreactie op en dit zorgt voor een rode huid, kleine blaasjes, rode bultjes, korstjes en veel jeuk.

Er zijn verschillende soort van eczeem te onderscheiden:

• Atopisch eczeem (constitutioneel eczeem)
    Dit is een chronische vorm van eczeem. Het komt vooral voor bij kleine kinderen. Bij 90 procent van de kinderen verdwijnt de eczeem vóór het 5elevensjaar. Symptomen zijn een jeukende, ontstoken huid met droge schilfering. Kinderen met atopisch eczeem ontwikkelen vaak ook allerlei allergieën zoals hooikoorts en astma.
  • Seborroïsch eczeem
    Dit is een chronische vorm van eczeem. Er ontstaan geelrode of rode plekjes op de huid. Deze zijn bedekt met een vettige schilfering. Het ontstaat wanneer het van natuurlijke aanwezige gist ‘pityrosporum’ reageert met een ontstekingsreactie op de huid. Een milde vorm is roos op de hoofdhuid.
  • Allergisch contacteczeem
    Er ontstaat eczeem wanneer de huid in aanraking komt met bepaalde stoffen die de huid irriteren. Dit resulteert in een allergische reactie.

Zwemmerseczeem is ook een bekende vorm van een huidaandoening. In feite is dit geen eczeem. Het is een schimmelinfectie, die te vinden is op de voeten en tussen de tenen.

Eczeem kan op verschillende plekken op het lijf voorkomen:

• Eczeem op de hoofdhuid
    Een veelvoorkomende vorm van eczeem bij een baby is berg.
  • Eczeem in het gezicht
    Een voorbeeld hiervan is clownseczeem en uit zich door droogheid op de lippen en rondom de mond.
  • Eczeem op de handen en eczeem op de voeten
    Op handen en voeten komt vooral droog eczeem zoals kloofjes voor.
  • Eczeem in plooien
    In de ellebogen, knieholten, oksels en liezen.

Eczeem komt vaak voor bij baby’s. Het huidje is nog overgevoelig voor stoffen van buitenaf en het immuunsysteem reageert daarop. Eczeem komt bij baby’s vooral voor op de wangen, achter de oren en op het hoofd. Bij baby’s ouder dan vier weken noemen we eczeem op de hoofdhuid ‘berg’.

• Een rode huid
  • Een droge huid
  • Geïrriteerde huidba`
  • Kleine blaasjes
  • Rode bultjes
  • Korstjes
  • Schilfers
  • Veel jeuk
  • Branderige huid

Oorzaken

Er is niet één duidelijke oorzaak voor het ontstaan van eczeem. Erfelijke aanleg is een belangrijke oorzaak, maar interne en externe factoren spelen ook een rol. Voorbeelden zijn:

• Verkeerde voeding
  • Tekort aan zwavel
  • Het klimaat (bijvoorbeeld droge lucht)
  • Huidbacteriën
  • (Warm) water
  • Zweten
  • Chemische was- en schoonmaakmiddelen
  • Chemische bestrijdingsmiddelen
  • Voedselovergevoeligheden
  • Een verstoorde darmflora

Voedingsadviezen

• Eet voeding rijk aan zwavel
    Zwavel stimuleert de aanmaak van collageen en komt voor in alles wat ‘stinkt’: ui, knoflook, prei, kool enz.
  • Eet voeding rijk aan vitamine C
    Vitamine C bevordert de vorming van bindweefsel en zit veel in: paprika’s, koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien.
  • Eet voeding rijk aan zink
    Zink is belangrijk voor de groei en ontwikkeling van weefsel. Er zit veel zink in alle voedingsmiddelen die uit de zee komen (oesters, schaal- en schelpdieren, zeekraal enz.), pitten en eieren.
  • Eet voeding rijk aan vitamine A
    Vitamine A draagt bij aan een gezonde huid en bindweefsel. Ook ondersteunt vitamine A het herstellend vermogen van de huid. Het zit veel in lever, wortelen, paksoi en spinazie.
  • Eet zo min mogelijk verzadigde vetzuren
    Verzadigde vetzuren zijn een risicofactor voor het ontstaan van nauwere bloedvaten door vervetting. Ze zitten veel in zuivel, vlees, kaas, vleeswaren en vooral in koekjes, snacks, margarines en kant en klaar producten.
  • Eet voldoende omega-3
    Dit zit onder andere in vette vis, avocado en olijfolie.
  • Drink voldoende (1,5 tot 2 liter per dag)
    Een gehydrateerde huid is minder gevoelig voor eczeem.
  • Kies voor biologische fruit en groente
    Fruitschillen en groente met bestrijdingsmiddelen kunnen eczeem uitlokken.

Overige adviezen

Om eczeem te voorkomen is het ook belangrijk om:

• De huid niet te vaak wassen met zeep producten
  • Goed af te drogen na het douchen, met name tussen de plooien
  • Niet te lang onder de douche of in bad te gaan en de temperatuur niet te warm te zetten
  • Elke dag de huid te hydrateren en de huid barriere te repareren

Een barrière herstellende eczeem zalf of crème  is belangrijk om het vochtgehalte van de huid te verbeteren. Dermasence heeft vele producten (zonder hormonen) die zowel de jeuk kalmeren als de huid hydrateren en repareren. Wanneer dat niet helpt kan er een hormooncrème door de arts worden voorgeschreven. Deze zogenoemde corticosteroïden verdunnen echter de huid en lossen het probleem niet op. Eczeem behandelen van binnenuit heeft daarentegen meer resultaat op de lange termijn. Kies daarom voor een gezond voedingspatroon met de juiste vitamines en mineralen.